D. DENENGE DUYST-AKPEM (US/NG, 1972)
Période de résidence: octobre – décembre 2022
denenge.net
Pastoral Brutalism…
Subversive information
Tension
Access to beauty
Self-portraiture
Commemorate
Trace
Sensuality of materiality
History of ecstatic painting, sculpture
Devotional architecture merged with human
Double standard
Virgin whore untouchable Mother
Holy Femme
Sacred juice
Annunciation
Pilgrim prostration
Concrete craving
Performed body
Head, butting, giving
Horns, horned
Pattern, ritual repetition
Kaleidoscope, camouflage
Illumination
Visible/Invisble
Tip drip lick
Voice, body, mouth, tongue, thumb-toe, reliquary
My neck, my back, my p****, my crack
Elemental clay, waves, branch, tree, swing
Elemental clay, waves, branch, tree, swing
Gesture, stroke, beat, limpia, release, exorcise
Ascend
Pastoral Brutalism presents new research in the studio and in conversation with my La Becque apartment lucky #19, charting the poetics of a sensual scholarly engagement with the performed body in relationship to modernist, neo-deco, and brutualist architectures and nature-based environments. I revisit past materials, utilizing site-specific multi-screen video installation in analog remix style highlighting city- and nature-scapes and intimate gestures; photo self-portraiture in garment and costume along Lac Leman; composite kaleidoscope wallpapers celebrating life and jouissance; and performances with ritual and fetish objects including tree branches, rosemary bundles, charcoal, sailing rope, meat hooks. All as a return to embracing the haptic, the role of shapeshifter, fantasy excavation, and the many forms of mémoire. — D. Denenge Duyst-Akpem
D. Denenge Duyst-Akpem (née à Mkar au Nigéria) est une artiste Califor-Nigériane qui se décrit elle-même comme une « space sculptor », dont la pratique décoloniale – entre art visuel, écriture, performance et enseignement – réunit les disciplines de l’art public et de l’art in situ, et interroge notions liées au rituel, au design d’intérieur, à l’écologie, à la mode et à l’afrofuturisme. Denenge construit méticuleusement des environnements fantastiques, interactifs et sonores, et des performances qui interrogent et titillent, tout en étant enracinées dans l’héritage transformationnel d’un Sun Ra.
Professeure associée à la School of the Art Institute of Chicago, Duyst-Akpem a reçu de nombreux prix pour l’excellence de son enseignement autour de la diversité et de l’inclusion. Elle est la fondatrice de Denenge Design et de In The Luscious Garden, des initiatives qui se concentrent sur les approches holistiques et conceptuelles du design anthropocentré. Denenge a notamment exposé ou s’est produite au ICA à Londres, au Red Bull Arts à New York, au MCA à Chicago, à l’Artexte de Montréal, à la Bibliothèque du Congrès à Washington ou encore à la Smithsonian Institution. Elle a contribué à l’ouvrage Vegetal Entwinements (MIT Press) et elle est l’auteure de Theaster Gates : How To Build a House Museum, et d’essais sur l’afrofuturisme et le design, rédigés pour la Biennale de Venise, le Kunsthaus Zurich et le Kunstgewerbemuseum de Berlin. Elle a reçu une bourse NEH en 2014 et une bourse Rebuild Foundation Place Lab en 2016, et a lancé la Camo Coat Collection et sa première monographie AFRIFUTURI 02022020 en 2020.
1,7 : D.Denenge-Duyst-Akpem, La Becque, photo Aurélien Haslebacher
2-6: Pastoral Brutalism, Open Studios Fall 2022, photo Aurélien Haslebacher
8: Kaleidoscope Body Portal, 2022
9-10: Rope Beating Drawing, Performance, 2022